Dag 7: witboek met een duidelijk signaal

English below

Vandaag, woensdag 24 april, stond weer een afspraak in onze agenda om verder te praten over cao en sociaal plan. Na het laatste bod van de bank kwamen er veel emoties los bij onze collega’s en leden van Our NEXT Move. Deze signalen waren voor ons en de andere bonden aanleiding jullie te vragen wat dit bod met jullie doet. Vandaag hebben we het gezamenlijk witboek met jullie reacties overhandigd aan de bank. In totaal hebben ruim 4.000 collega’s hun reactie gegeven, waarvan ruim de helft lid is van Our NEXT Move. Dank voor jullie bijdrage!

Met wat “onafhankelijke” hulp van ChatGPT, laat de reactie van onze collega’s zich als volgt samenvatten:

"Ik ben teleurgesteld en gefrustreerd door het recente loonbod. Het lijkt erop dat ondanks onze harde inzet en de goede financiële resultaten van het bedrijf, onze bijdragen niet naar waarde worden geschat. Dit bod houdt geen rekening met de stijgende kosten van levensonderhoud noch reflecteert het de winsten die we voor het bedrijf hebben helpen realiseren. Het gebrek aan erkenning en waardering maakt me bezorgd over mijn toekomst hier. We verdienen een eerlijke behandeling en betere compensatie, en ik voel me genoodzaakt om ons gezamenlijk standpunt sterker te benadrukken. Het is hoog tijd dat onze inspanningen worden erkend met een passende loonsverhoging."

Suzanne van Niekerk (onze CHRO) heeft namens de Bank het witboek in ontvangst genomen en aangegeven dit grondig te zullen bekijken. Zij geeft aan dat zij de signalen van collega’s heel serieus wil nemen. We zijn blij te horen dat inzichten en zorgen van collega’s worden gehoord tot op het hoogste niveau van de bank. Op 15 mei zal de bank een officiële reactie geven op het witboek. Aansluitend zullen de cao-onderhandelingen worden voortgezet. Zowel de bonden als de bank hebben aangegeven zich te willen inzetten om tot overeenstemming te komen. 

Wij hopen dat deze gesprekken zullen leiden tot een verbeterd loonbod dat recht doet aan jullie harde werk en toewijding. We houden jullie op de hoogte van alle verdere ontwikkelingen. Jullie stem en betrokkenheid zijn cruciaal in dit proces. Samen streven we naar een passend resultaat van deze onderhandelingen.


English version

Today, Wednesday April 24th, we had another appointment in our agenda to continue discussing the collective labor agreement and social plan. After the bank's latest offer, many emotions were stirred up among our colleagues and members of Our NEXT Move. These signals prompted us and the other unions to ask you how this offer affects you. Today, we handed over the joint white paper with your responses to the bank. In total, more than 4,000 colleagues gave their feedback, of which more than half are members of Our NEXT Move. Thank you for your contribution!

With some "independent" help from ChatGPT, our colleagues' response can be summarized as follows:

"I am disappointed and frustrated by the recent wage offer. It seems that despite our hard work and the company's good financial results, our contributions are not being valued. This offer does not take into account the rising cost of living, nor does it reflect the profits we have helped the company achieve. The lack of recognition and appreciation makes me concerned about my future here. We deserve fair treatment and better compensation, and I feel compelled to emphasize our joint position more strongly. It is high time that our efforts are recognized with an appropriate pay increase."

Suzanne van Niekerk (our CHRO) received the white paper on behalf of the bank and indicated that she will review it thoroughly. She says she wants to take the signals from colleagues very seriously. We are pleased to hear that insights and concerns from colleagues are being heard at the highest level of the bank. On May 15th, the bank will give an official response to the white paper. Subsequently, the collective labor agreement negotiations will continue. Both the unions and the bank have indicated their willingness to work towards an agreement.

We hope that these discussions will lead to an improved wage offer that does justice to your hard work and dedication. We will keep you informed of any further developments. Your voice and involvement are crucial in this process. Together, we strive for a fitting result of these negotiations.

Dag 6: Onderhandelingen lopen vast ondanks uitzonderlijk jaar ABN AMRO

English version below

Beste leden,

Allereerst veel dank voor de input die we in korte tijd van bijna 2500 (!) leden hebben gekregen via onze enquete eind vorige week. Veel dank daarvoor! De resultaten geven ons richting voor de vervolggesprekken. Over loon en, in mindere mate vervoer, zijn jullie kritisch op de voorstellen die er nu liggen.. Op de andere genoemde onderwerpen is het sentiment positief. Ook aan het sociaal plan hechten jullie grote waarde.

Met deze uitkomsten in onze zak begonnen we gisteren, woensdagochtend 3 april, aan het vervolg van de onderhandeling. Helaas kunnen we kort zijn over de resultaten en de inhoud. Er hebben nauwelijks gesprekken plaatsgevonden. Geen van de partijen was bereid om als eerste een stap te zetten, ook Our NEXT Move niet. Op 24 april praten we weer verder. In een apart overleg met de andere bonden hebben we wel besloten tot een gezamenlijk initiatief. Lees hieronder onze gezamenlijk initiatief en communicatie.

Bericht vanuit Our NEXT Move, FNV, CNV en De Unie:

Onderhandelingen lopen vast ondanks uitzonderlijk jaar ABN AMRO

Vakbonden zijn teleurgesteld in de houding van de ABN AMRO. 2023 was een fantastisch jaar waarin 2,7 miljard euro winst werd gemaakt en 500 miljoen euro extra naar aandeelhouders ging. De vooruitzichten voor 2024 zijn ook uitstekend. Er zijn slechtere momenten denkbaar om voor jullie een nieuwe cao uit te onderhandelen. Onze belangrijkste inzet dit jaar is om het koopkrachtverlies van de afgelopen twee jaar te herstellen. We lopen na vier onderhandelingsdagen vast. ABN AMRO blijft eisen dat we met een lager loonvoorstel aan tafel komen. Wij blijven hameren op een loonsverhoging die past bij de resultaten van de Bank.

Het bod
ABN AMRO stelt een structurele loonsverhoging voor van 4,5%, naast een jaarlijks te verdienen waarderingspremie en een vaste periodiek ter vervanging van de 0-7% regeling. Ook stelt ABN AMRO een forse verslechtering van het Sociaal Plan voor (verlaging van de transitievergoeding, het schrappen van twee maanden salaris extra en het schrappen van de mobiliteitsclausule).

We willen de bank laten zien dat dit niet alleen het verhaal is van de bonden, maar ook jullie verhaal, het verhaal van de medewerkers. Wij vragen jou daarom om de volgende vraag te beantwoorden en dit bericht met zoveel mogelijk collega’s te delen.

De vraag
Wij zijn benieuwd naar jouw antwoord op de vraag: wat doet dit loonbod met jou?

Hoe nu verder?
Wij verzamelen jullie antwoorden anoniem en bundelen dat tot een witboek. Alle reacties zijn goed, positief of negatief. De bonden zullen de reacties samenvoegen en gezamenlijk aanbieden aan de Executive Board van ABN AMRO. Je kunt jouw antwoord voor vrijdag 12 april digitaal aan ons laten weten via deze link (ABN AMRO intern) of deze link (ABN AMRO dochters).  Stuur de link ook door aan al jouw andere collega’s. Het is belangrijk dat zoveel mogelijk medewerkers laten horen wat dit met ze doet.

We houden jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen!

Hartelijke groet,

Irene, Nadine en Hendrik

- English version -

Negotiations are stalling despite ABN AMRO's exceptional year

 Dear members,

First of all, thank you very much for the input we received from nearly 2500 (!) members via our survey at the end of last week. We greatly appreciate it! The results provide us with direction for the upcoming discussions. Regarding wages and, to a lesser extent, transportation, you are critical of the current proposals. On the other mentioned topics, the sentiment is positive. You also attach great value to the social plan.

With these outcomes in hand, we began the continuation of negotiations yesterday, Wednesday morning, April 3rd. Unfortunately, we can be brief about the results and content. There were hardly any discussions held. Neither party was willing to take the first step, including Our NEXT Move. We will continue the discussions on April 24th. However, in a separate meeting with the other unions, we have decided on a joint initiative. Please see below for our joint initiative and communication.


Message from Our NEXT Move, FNV, CNV, and De Unie:

Unions are disappointed in ABN AMRO's stance. 2023 was a fantastic year with a profit of 2.7 billion euros and an additional 500 million euros going to shareholders. The outlook for 2024 is also excellent. There couldn't be a better time to negotiate a new collective labor agreement for you. Our main goal this year is to recover the purchasing power lost over the past two years. After four days of negotiations, we've reached an impasse. ABN AMRO continues to insist that we come to the table with a lower wage proposal. We continue to push for a wage increase commensurate with the bank's results.

The offer:
ABN AMRO proposes a structural wage increase of 4.5%, along with an annually earned appreciation bonus and a fixed increment to replace the 0-7% regulation. ABN AMRO also proposes a significant deterioration of the Social Plan (reduction of the severance pay, elimination of two months of extra salary, and removal of the mobility clause).
We want to show the bank that this isn't just the unions' story but also yours, the employees' story. Therefore, we ask you to answer the following question and share this message with as many colleagues as possible.

The question:
We're curious about your response to the question: what does this wage offer mean to you?

What's next?
We'll anonymously collect your responses and compile them into a white paper. All responses, positive or negative, are welcome. The unions will merge the responses and jointly present them to the Executive Board of ABN AMRO. You can digitally submit your response to us via the form below by Friday, April 12th. Please also forward the link to all your other colleagues. It's crucial that as many employees as possible express how they feel about this.

We will keep you informed of further developments.

Best regards,

Irene, Nadine, and Hendrik

Dag 4 en 5 - de kers op de appelmoes of op de taart?

- English below -
De afgelopen twee dagen onderhandelen we bij het Van der Valk hotel in Breukelen. De hoop is dat we flinke stappen kunnen zetten in de onderhandelingen over een nieuwe cao en sociaal plan. Hoewel het mooie zonnige dagen zijn, zien we er ook een beetje tegenop. Het proces van onderhandelen lijkt een moeizaam en langdurig ritueel. We hopen dat we de komende dagen wat efficiënter en doelgerichter met elkaar aan de slag kunnen. Wij zijn daar in ieder geval klaar voor!

De bank start met een reactie op de voorstellen die gedaan zijn tijdens de eerdere bijeenkomsten en benoemd dat er sprake is van goede en moderne arbeidsvoorwaarden. Daar herkennen wij ons ook in. Maar dat wil niet zeggen dat we kritisch moeten blijven kijken hoe we deze ook aantrekkelijk en toekomstbestendig houden.

Gedurende de twee dagen volgen overleggen en diverse schorsingen elkaar op. Het is belangrijk om goed samen te werken met de andere vakbonden en daarom schuiven we regelmatig aan bij overleg tussen de bonden onderling en zoeken we elkaar op. Tot laat in de avond praten we formeel en informeel door met de bank en de bonden. Goed om op die manier af te tasten waar zorgen en pijnpunten liggen. Na het veelal uitwisselen van standpunten gedurende de eerste dag gaan we helaas nog niet met een optimistisch gevoel naar bed.  

Gedurende de twee dagen bespreken we veel onderwerpen uit de cao. Van minimumloon, tot de 80/90/100 regeling en de RVU voor oudere collega’s. Van de leasevergoeding tot banking-for-better-days, klimaatbudget en thuiswerk voorzieningen. Eigenlijk teveel om inhoudelijk in deze blog te benoemen. De hoofdmoot is dat de bank op veel van deze onderwerpen vast wil houden aan de bestaande regelingen. Op deze onderwerpen komen we later nog een keer inhoudelijk terug. Bij een aantal onderwerpen staan we langer stil, dit zijn ook de onderwerpen die jullie vooraf ons mee hebben gegeven: 

Doorbetaling loon bij ziekte
Er is vooruitgang geboekt op doorbetaling van loon bij ziekte. Als je nu ziek wordt, gaat je loon na 6 maanden naar 80%. Ons voorstel is om dat pas na 12 maanden te doen. De bank lijkt open te staan voor de door Our NEXT Move voorgestelde aanpassing. Maar gezien het feit dat dit een gevoelig en ingewikkeld onderwerp is en niet alle details al besproken zijn, zullen we jullie hier later over informeren. 

Vervoerskosten
De bank heeft een voorstel gedaan om te komen tot een pay per use systeem met de volgende uitgangspunten:

  • Introductie van de mobiliteitskaart voor alle medewerkers waarmee de OV jaarkaart komt te vervallen. 

  • Met deze mobiliteitskaart kies je zelf welk type vervoer je gebruikt. Ook combinaties van vergoedingen zijn mogelijk, dus bijvoorbeeld deels met de auto en deels met de trein. Deze kaart mag ook door iedereen gebruikt worden om privé mee te reizen. 

  • Verlagen van kilometervergoeding voor benzine en diesel auto’s van 22 cent naar 20 cent

  • Verhogen van kilometervergoeding voor hybride en elektrische auto’s van 22 cent naar 23 cent

  • Introductie van een kilometervergoeding van 26 cent (waarvan 23 cent netto) voor reizen met (elektrische) fiets

  • Handhaven van een maximale vergoeding van 40 km

Wij doen, in samenspraak met de andere bonden, een tegenvoorstel waarbij de nadruk ligt op eenvoud, duurzaamheid en flexibiliteit. De aanschaf van een elektrische auto is niet voor alle collega’s betaalbaar en we vinden het voorstel van de bank daarom begrijpelijk, maar niet inclusief. Ook de duurzame keuze om met de fiets te komen, mag wat ons betreft steviger worden gestimuleerd. 

  • De fiscaal maximale vergoeding van 23 cent per kilometer ongeacht het soort auto dat je rijdt

  • Als je reist per fiets of gaat lopen dan krijgt je 40 cent per kilometer

  • Handhaven van een maximale vergoeding van 40 km om duurzame vervoerskeuzes te stimuleren

De bank doet hierop een tegenbod bestaande uit 22 cent per gereden kilometer en 30 cent voor fiets en voetgangers tot een maximale vergoeding voor 40 km. We maken grote stappen op dit onderwerp en hopen een volgende gespreksronde tot overeenstemming te komen.

Bijzondere verlofvormen
Denk hierbij aan verlof voor een transitie, verlof voor kinderen in een samengesteld gezin en adoptieverlof. Wij, de bank en de andere bonden kunnen elkaar op dit onderwerp goed vinden. Het uitgangspunt is dat er een inclusieve verlofregeling komt waar iedereen, ongeacht reden. Dit betekent wel dat er aanpassingen nodig zijn in de cao. Deze werken we in de komende gesprekken verder uit.

Sociaal Plan
Het sociaal plan is kort aan bod geweest waarbij de bank, tot onze verrassing, toch de factor van de transitievergoeding van 2.3 naar 1.8 wil verlagen. Ook de twee extra maandsalarissen komen te vervallen. Tevens wil de bank de bestaande regeling bij wijziging van de standplaats stopzetten. Wij hebben dit voorstel van de bank aangehoord, maar niet inhoudelijk niet behandeld of gereageerd. Ons standpunt is dat we het sociaal plan ongewijzigd voort willen zetten, zoals ook genoemd in onze brief.  

Beloning en waardering
Aan het einde van de tweede dag doet de bank een in hun ogen verbeterd bod voor loon en waardering. De bank stelt het volgende voor op basis van een looptijd van 1 jaar:

  • Een collectieve loonsverhoging voor alle collega’s van 4,5% per 1 juli 2024

  • Een vaste jaarlijkse verhoging voor collega’s die ruimte hebben in hun loonschaal van 2%

  • Een jaarlijkse individuele waarderingspremie voor alle collega’s (inclusief eindeschalers) bij onvoldoende presteren 0% en bij voldoende functioneren van 2,5% bij functioneren volgens verwachting, 5% bij functioneren boven verwachting 

Wij geven, mede namens de andere bonden, aan dat de voorgestelde structuur bespreekbaar is, maar dat er nog geen akkoord is over de percentages. Wij vinden met name de collectieve verhoging te laag.

Met de plannen voor de waarderingspremie zijn we wel blij. Dit is in lijn met onze voorstellen om de 0-7% regeling te vervallen en een oplossing komt voor de collega’s die aan het einde van hun schaal zitten. Wij zullen nog  een voorstel uitwerken voor de spelregels voor het toekennen van de waarderingspremie. Want de regeling moet deze keer wel goed uitgewerkt en geïmplementeerd worden. Hierover praten we later door. Daarnaast zijn de percentages nog te laag en zelfs een kleine achteruitgang ten opzichte van de huidige 0-7% regeling. 

Kers op de taart of kers op de appelmoes?
Hoewel er veel onderwerpen zijn besproken, overheerst bij ons toch sterk een gevoel van teleurstelling. Onderaan de streep is er weinig vooruitgang geboekt of liggen er onvoldoende concrete voorstellen. Er ligt een licht verbeterd loonbod, maar deze doet in onze ogen nog geen recht aan de economische situatie en de verwachtingen van onze leden. De bank zal echt eerst met een beter bod moeten komen waarover we verder kunnen praten. Met name door dit punt wordt de sfeer aan tafel aan het einde van de dag slechter en worden de gesprekken beëindigd.  

Hoe nu verder? 
Helaas hebben de afgelopen dagen veel energie gekost, maar wat ons betreft onvoldoende opgeleverd. Ondanks onze teleurstelling blijven wij een constructieve gesprekspartner. Volgende week woensdag schuiven wij daarom weer aan bij een volgende onderhandelingsdag. De bank heeft ons gevraagd met tegenbod te komen voor loon en waardering. Maar eerst laten we alles even bezinken en gaan we  hier nog eens een goed nachtje over slapen. 

Jouw mening is leidend
Onze leden bepalen ons standpunt aan tafel! We begrijpen dat deze uitkomsten veel vragen oproepen. Morgen zullen we daarom een korte enquête uitsturen over de genoemde 5 onderwerpen. We willen graag een goed beeld krijgen van de mening van al onze leden, dus houd je mailbox goed in de gaten. We kunnen jullie input dan meenemen naar de volgende bijeenkomst komende woensdag.

Voor nu alvast fijne paasdagen gewenst!

Irene, Nadine en Hendrik

.


- English version -

Days 4 and 5 - the cherry on top of the applesauce or the cake?

Over the past two days, we have been negotiating at the Van der Valk hotel in Breukelen. The hope is that we can make significant progress in the negotiations for a new collective labor agreement (cao) and social plan. Although the days are beautiful and sunny, we are also feeling a bit apprehensive. The negotiating process seems like a difficult and lengthy ritual. We hope that in the coming days, we can work together more efficiently and purposefully. We are certainly ready for it!

The bank starts with a response to the proposals made during previous meetings and acknowledges that there are good and modern employment conditions. We recognize that as well. But that doesn't mean we shouldn't critically assess how to keep them attractive and future-proof.

Throughout the two days, meetings and various breaks follow one another. It is important to collaborate well with the other unions, so we regularly participate in discussions between the unions and seek each other out. We continue formal and informal discussions with the bank and the unions late into the evening. It's good to gauge where concerns and sticking points lie. After mostly exchanging viewpoints during the first day, unfortunately, we don't go to bed with an optimistic feeling.

During the two days, we discuss many topics from the collective labor agreement (cao). From minimum wage to the 80/90/100 arrangement and the RVU for older colleagues. From the lease allowance to banking-for-better-days, climate budget, and remote work facilities. Actually, too much to describe in detail in this blog. The main thing is that the bank wants to stick to existing arrangements on many of these topics. We'll revisit these topics in more detail later. We spend more time on a few topics, which are also the ones you gave us beforehand:

Sick pay
Progress has been made on sick pay. Currently, if you get sick, your pay drops to 80% after 6 months. Our proposal is to do this after 12 months. The bank seems open to the adjustment proposed by Our NEXT Move. But since this is a sensitive and complicated issue, and not all details have been discussed, we will inform you later.

Transportation costs
The bank has proposed moving to a pay-per-use system with the following principles:

  • Introduction of a mobility card for all employees, replacing the annual public transport pass.

  • With this mobility card, you choose the type of transport you use. Combinations of reimbursements are also possible, for example, partly by car and partly by train. This card can also be used by everyone for private travel.

  • Reducing the mileage reimbursement for gasoline and diesel cars from 22 cents to 20 cents.

  • Increasing the mileage reimbursement for hybrid and electric cars from 22 cents to 23 cents.

  • Introduction of a mileage reimbursement of 26 cents (of which 23 cents net) for (electric) bike travel.

  • Maintaining a maximum reimbursement of 40 km.


In consultation with the other unions, we make a counterproposal focusing on simplicity, sustainability, and flexibility. Not all colleagues can afford to buy an electric car, so we find the bank's proposal understandable but not inclusive. We also believe that the sustainable choice to cycle to work should be more strongly encouraged.

  • A flat maximum reimbursement of 23 cents per kilometer regardless of the type of car you drive.

  • If you travel by bike or walk, you receive 40 cents per kilometer.

  • Maintaining a maximum reimbursement of 40 km to encourage sustainable transportation choices.

The bank counters with 22 cents per kilometer driven and 30 cents for cyclists and pedestrians, up to a maximum reimbursement for 40 km. We make significant progress on this issue and hope to reach an agreement in the next round of discussions.

Special leave types
Think of leave for a transition, leave for children in blended families, and adoption leave. We, the bank, and the other unions can find common ground on this issue. The principle is to have an inclusive leave scheme where everyone, regardless of the reason, can benefit. This does mean that adjustments are needed in the collective labor agreement (cao). We will further develop these in the upcoming discussions.

Social Plan
The social plan has been briefly discussed, and to our surprise, the bank wants to reduce the factor of the severance payment from 2.3 to 1.8. The two extra months' salaries will also be eliminated. Additionally, the bank wants to terminate the existing arrangement when changing the place of work. We have heard this proposal from the bank but have not addressed it or responded to it substantively. Our position is that we want to continue the social plan unchanged, as stated in our letter.

Compensation and appreciation
At the end of the second day, the bank makes an improved offer for pay and appreciation in their view. The bank proposes the following based on a term of 1 year:

  • A collective wage increase for all colleagues of 4.5% as of July 1, 2024.

  • A fixed annual increase for colleagues with room in their salary scale of 2%.

  • An annual individual appreciation bonus for all colleagues (including final scale) of 0% for insufficient performance, 2.5% for satisfactory performance, and 5% for performance above expectations.

We, on behalf of the other unions, indicate that the proposed structure is open for discussion, but there is no agreement on the percentages yet. We particularly find the collective increase too low. 

We are happy with the plans for the appreciation bonus. This is in line with our proposals to eliminate the 0-7% arrangement and provide a solution for colleagues at the end of their scale. We will develop a proposal for the rules for awarding the appreciation bonus. Because this time, the scheme must be well elaborated and implemented. We will discuss this further later. In addition, the percentages are still too low and even a slight decline compared to the current 0-7% arrangement.

Cherry on the cake or cherry on the applesauce?
Although many topics have been discussed, we feel strongly disappointed. At the bottom line, there has been little progress or insufficient concrete proposals. There is a slightly improved wage offer, but in our view, it does not do justice to the economic situation and the expectations of our members. The bank really needs to come up with a better offer before we can continue talking. Especially due to this point, the atmosphere at the table worsens at the end of the day, and the discussions are terminated.

What's next?
Unfortunately, the past few days have taken a lot of energy but, in our opinion, have not yielded enough. Despite our disappointment, we remain a constructive negotiating partner. Therefore, next Wednesday, we will again join another negotiation day. The bank has asked us to come up with a counteroffer for pay and appreciation. But first, we'll let everything sink in and sleep on it for a night.

Your opinion is decisive
Our members determine our position at the table! We understand that these outcomes raise many questions. Therefore, tomorrow we will send out a short survey on the mentioned 5 topics. We would like to get a good understanding of the opinions of all our members, so keep an eye on your mailbox. We can then take your input to the next meeting next Wednesday.

For now, we wish you a happy Easter!

Irene, Nadine, and Hendrik

Het gesprek gaat maandag verder...

- English version below-

Komende maandag en dinsdag staan er maar liefst twee onderhandelingsdagen in onze agenda, inclusief overnachting dus. We praten die dagen samen met de bank en andere bonden verder over een nieuwe cao en sociaal plan.

Ondanks de moeizame gespreksrondes tot nu toe, blijven wij constructief toewerken naar een goed en realistisch eindresultaat voor jullie, voor onze leden. We hebben regelmatig contact met Bas en Tom, de vorige bestuurders, en nemen hun eerdere ervaringen mee in deze onderhandelingen. Our NEXT Move is 5 jaar geleden opgericht om collega’s van ABN AMRO een stem te geven aan de onderhandelingstafel, voor collega’s door collega’s. De mening van onze leden is dus leidend in onze positie en een eventueel akkoord. Wij zijn met onze ruim 4.100 leden ook een club die de bank door en door kent. We zijn, voelen ons met elkaar betrokken bij het bedrijf en verantwoordelijk voor een evenwichtig onderhandelingsresultaat voor zowel de bank als de medewerker op langere termijn.

We gaan daarom constructief kritisch de komende gesprekken in en zullen dat blijven doen, ook als het moeilijk wordt. We vragen van de bank nadrukkelijk om de goede financiële resultaten nu ook tot uiting te laten komen in financiële en niet-financiële waardering voor collega’s die iedere dag met hart en ziel werken voor dit mooie bedrijf. Zonder hen, zonder ons, zouden die resultaten er niet zijn. In deze fase willen we vooral weten hoe de bank dit ziet. We kiezen er daarom bewust voor om nu nog niet met een concrete looneis te komen. We krijgen daar veel vragen over. Mede dankzij jullie input hebben we daar uiteraard ideeën bij, maar we wachten nu bewust nog even de voorstellen en visie van de bank hierop af. Tot op heden ligt er in onze ogen ook nog geen evenwichtig voorstel waar we serieus over in gesprek kunnen. 

Blijkbaar hoort het erbij dat partijen aan tafel in beweging komen en constructief op zoek gaan naar oplossingen. Hopelijk komt dat in de komende dagen! Wij zijn daar klaar voor en uiteraard brengen we jullie na afloop van deze gesprekken direct op de hoogte van de ontwikkelingen.

- English version -

Next Monday and Tuesday, we have two negotiation days scheduled in our agenda, including an overnight stay. On those days, we will continue discussions with the bank and other unions regarding a new collective labor agreement and social plan.

Despite the challenging negotiation rounds thus far, we remain committed to working constructively towards a good and realistic outcome for you, our members. We regularly consult with Bas and Tom, the previous board members, and incorporate their past experiences into these negotiations. Our NEXT Move was founded five years ago to give colleagues from ABN AMRO a voice at the negotiating table, by colleagues, for colleagues. Therefore, the opinion of our members is paramount in our position and any potential agreement. With our over 4,100 members, we are a group that knows the bank inside out. We are connected with each other and feel responsible for achieving a balanced negotiation result for both the bank and the employees in the long term.

Therefore, we will approach the upcoming discussions constructively and critically, and we will continue to do so even when faced with difficulties. We explicitly ask the bank to reflect its good financial results in both financial and non-financial appreciation for colleagues who work tirelessly for this great company every day. Without them, without us, these results would not exist. At this stage, we mainly want to understand the bank's perspective on this matter. Therefore, we consciously choose not to present a specific wage demand yet. We receive many questions about this. Thanks to your input, we certainly have an opinion on that, but we are intentionally waiting for the bank's proposals and vision on this matter. In our view, there is still no balanced proposal that we can seriously discuss.

It seems to be part of the process that parties at the table move and actively seek solutions. Hopefully, this will happen in the coming days! We are ready for it, and of course, we will promptly inform you of the developments following these discussions.

Dag 3: Vervolg van de gesprekken over ons toekomstige pensioen

- English version below -

Naast de gesprekken over de cao en het sociaal plan zijn we al met de bank al langer bezig met een pensioenstudie. Dit naar aanleiding van de nieuwe pensioenwet. Hoewel we ernaar streven om de nieuwe wetgeving in 2027 toe te passen, moeten we voor de zomer al een aantal keuzes maken zodat we op tijd klaar zijn en een goede overgang kunnen waarborgen.

Eerder informeerden we jullie al over de keuze voor de solidaire premieregeling. Gisteren hebben we verder gepraat over de nadere invulling van deze regeling. Dit is complexe materie met grote impact, zowel voor huidige als voormalige collega’s. Goed dat we daarom met de bank en de andere bonden de tijd nemen om alle keuzes en consequenties op een rij te zetten. Gelukkig helpt Ortec Finance, een onafhankelijk adviseur, ons daar erg goed bij. We hebben gisteren onder andere gesproken over de invulling van het nabestaandenpensioen, de netto-pensioenregeling en hoe we omgaan met het pensioen dat collega’s tot nu toe hebben opgebouwd.

Omdat de inhoud erg complex is en we proberen om eerst tot een volledig voorstel te komen, vinden we het lastig om jullie op individuele onderwerpen via een blog inhoudelijk te informeren. Zodra we wat verder zijn organiseren we daarom een teams-call voor alle leden met een nadere toelichting en een Q&A over alle voorstellen. En uiteraard geven jullie, onze leden, daarna jullie bepalende stem over het resultaat van de gesprekken. Mocht je nu toch al dringend specifieke input of vragen hebben, stuur ons dan gerust een mail. We zullen proberen deze zo goed mogelijk te beantwoorden. 

Hoewel de gesprekken over de cao en het sociaal plan nog moeizaam gaan (lees onze eerdere blog), maken we op het gebied van pensioen goede stappen. De sfeer was gisteren ook constructief en we hopen dat we deze goede sfeer en aanpak door kunnen trekken naar de onderhandelingen over de cao en het sociaal plan. Daarover praten we op 25 en 26 maart verder met de bank. 

We houden jullie uiteraard ook dan weer op de hoogte!

Continuation of discussions about our future pension

In addition to the discussions about the collective labor agreement (CLA) and the social plan, we have been engaged in a pension study with the bank for some time now, prompted by the new pension law. Although we aim to implement the new legislation by 2027, we need to make some decisions before summer so that we are ready on time and can ensure a smooth transition.

Earlier, we informed you about the choice for the solidarity-based premium scheme. Yesterday, we further discussed the details of this scheme. This is a complex matter with significant implications for current and former colleagues. It's good that we are taking the time with the bank and other unions to lay out all the choices and consequences. Fortunately, Ortec Finance, an independent advisor, is assisting us greatly. Yesterday, we discussed, among other things, the implementation of survivor pension, the net pension scheme, and how we deal with the pension accrued by colleagues so far.

Because the content is very complex and we are trying to first come up with a complete proposal, we find it difficult to inform you on individual topics via a blog. Once we progress further, we will therefore organize a team call for all members with further explanation and a Q&A on all proposals. And of course, you, our members, will then have your decisive say on the outcome of the discussions. If you have urgent specific input or questions now, feel free to send us an email. We will try to answer them as best as we can.

Although the discussions about the CLA and the social plan are still difficult (read our previous blog), we are making good progress on the pension front. The atmosphere was also constructive yesterday, and we hope we can carry this positive atmosphere and approach into the negotiations on the CLA and the social plan. We will continue those discussions with the bank on March 25th and 26th.

We will, of course, keep you updated then as well!

Aanvulling op eerdere berichtgeving over dag 2

- English version will follow asap -

Na onze blog op maandag en de communicatie van de bank en de andere vakbonden, hebben we veel reacties gehad waaruit blijkt dat er behoefte is aan meer duidelijkheid en transparantie. Daar willen we graag gehoor aan geven. 

Afwijzing bod

Op 14 februari zijn wij samen met de andere bonden uit het overleg gelopen omdat het loonbod van 5% niet voldoende was om verder te praten. Door alle bonden is gezamenlijk gevraagd om met een beter loonbod te komen. Afgelopen maandag, op de tweede dag van de onderhandelingen, bleek dat de bank hier geen gehoor aan heeft gegeven. De bank bleef bij het oorspronkelijke loonbod en heeft een nadere toelichting gegeven op de verdeling van de percentages. Dit heb je dinsdag kunnen lezen in het bericht op intranet. De bonden hebben gezamenlijk om een schorsing gevraagd om te kunnen overleggen en is nogmaals door alle bonden aangegeven dat het bod te laag is. 

Eerste lichtpuntje  

We hebben daarna informeel verder gepraat, met en zonder de bank. Dit informeel gesprek helpt om verder af te tasten wat de mogelijkheden zijn. Hieruit bleek een klein lichtpuntje en op basis daarvan hebben alle bonden besloten om het cao-overleg niet opnieuw te staken. Vanwege het informele karakter van dit overleg kunnen we geen details delen. Ook al is het nog een fragiel begin, het is in een ieders belang dat er uiteindelijk een nieuwe cao komt. Our NEXT Move wil een transparante en betrouwbare gesprekspartner zijn en gelooft dat dit voorzichtige begin verder versterkt kan worden door met elkaar in gesprek te blijven.

Nogmaals, het formele bod van de bank is niet veranderd en alleen toegelicht. Om die reden hebben wij in eerste instantie het bod met de verdeling van de percentages niet genoemd, dit ook in overleg met de andere bonden. Wij waren dan ook verrast dat dit door, onder andere, de bank wel is gedeeld. Meer informatie kunnen we op dit moment niet delen.

Dag 2 - Een voorzichtig begin?

- English translation will follow asap -

Op de dag dat onze nieuwe merkstrategie landelijk gelanceerd is, beginnen Hendrik, Nadine en Irene aan de tweede onderhandelingsdag aan de Wisselwerking in Diemen, het kantoor waar onder andere ICS en Customer Care & Operations gevestigd zijn. Met goede moed maar toch een beetje nerveus, na de voor ons verrassende ontwikkelingen tijdens het vorige overleg op 14 februari, zijn we (bonden en bank) in gesprek gegaan. 

Waar waren we gebleven?

De eerste onderhandelingsdag verliep, zoals jullie weten, teleurstellend. De eerste onderhandelingsdag heeft de bank een voorstel van 5% gedaan waarvan een deel beschikbaar was voor een structurele loonsverhoging en een deel voor een prestatie-gerelateerde beloning. We weten dat dit voor jullie een belangrijk onderwerp is en zien nog een groot verschil tussen het aanbod van de bank en de input die we van jullie hebben gekregen.

De bank is de dag gestart met het toelichten van het oorspronkelijke voorstel met een kleine aanpassing. Hoe ziet dat voorstel er nu uit:

  • Een collectieve loonsverhoging voor alle collega’s (3,5%)

  • Een jaarlijkse individuele waarderingspremie voor alle collega’s (inclusief eindeschalers) (0% bij onvoldoende functioneren, 2,5% bij functioneren volgens verwachting, 5% bij functioneren boven verwachting)

  • Een vaste jaarlijkse verhoging voor collega’s die ruimte hebben in hun loonschaal ter vervanging van de 0-7% regeling (2%)

Eerste lichtpuntjes?

Na het eerste overleg hadden we eigenlijk geen idee wat we mochten verwachten van vandaag. In de ochtend volgen eerst diverse overlegrondes, zowel informeel als formeel, en halverwege de middag gloort er een klein lichtpuntje aan de horizon. Net voldoende voor de bonden om de bank kenbaar te maken dat we bereid waren om door te praten. Dit klinkt nog wat vaag, maar laten we zeggen dat er voorzichtig een eerste stap gezet is om het vertrouwen tussen de bank en de bonden te herstellen, een precaire eerste stap in de hoop op beter. Om dit een kans te geven, willen wij hier op dit moment niet meer over delen. 

Meer dan alleen loonontwikkeling

Op basis van de input die we van jullie, onze leden, krijgen, willen we ook op andere onderwerpen een resultaat bereiken. Namens Our NEXT Move brengen we daarom aan het einde van de dag de doorbetaling van 100% loon bij ziekte tot en met 12 maanden in. Voor ons een belangrijk punt omdat we door verschillende collega’s de afgelopen maanden zijn benaderd met schrijnende voorbeelden. Vanuit onder andere FNV wordt de 80/90/100% regeling (80% tijd, 90% loon, 100% pensioen) ingebracht. Na het toelichten van de onderwerpen schorst de bank de bijeenkomst om zich op de onderwerpen te kunnen beraden. Tot onze teleurstelling geeft de bank aan, gezien de nog korte tijd die vandaag resteert, tijdens de volgende bijeenkomst met een inhoudelijke reactie te komen.

Op 12 maart staan de onderwerpen die voortvloeien uit onze nieuwe pensioenregeling op de agenda en op 25 maart praten we weer verder over de cao. Uiteraard houden we jullie op de hoogte.



Afhandeling afspraken Customer Care

De bank en de bonden CNV Vakmensen, De Unie en Our NEXT Move hebben op 12 februari 2024 afspraken gemaakt over het vanaf 1 mei 2022 compenseren van extra werktijd, die binnen Customer Care & Operations is gemoeid met het opstarten van de systemen en het afronden van telefoongesprekken en chats met klanten in de wachtrij nadat het werkrooster is geëindigd. Deze afspraken maken onderdeel uit van de ABN AMRO arbeidsvoorwaardencao met looptijd 1 juli 2022 tot 1 juli 2024.

 

Tijd-voor-tijdregeling

Je werktijd begint bij de aanvang van je dienst; je bent niet verplicht om eerder te starten met je werk. In de praktijk gebeurt het wel dat mensen eerder starten om bijvoorbeeld de systemen op te starten, ook al hoeft dat niet. Dat is officieel geen werktijd. Daarnaast kan er bij het einde van je werktijd nog een wachtrij bestaan, waardoor je dan niet op de eigenlijke eindtijd kunt stoppen. De bank en de bonden hebben afgesproken dan je extra verlofuren krijgt om deze gewerkte tijd buiten je werkrooster te compenseren.

 

Eenmalig compensatie van 1 mei 2022 tot 1 januari 2024

De bonden en de bank hebben teruggekeken tot 1 mei 2022, de datum waarop de huidige openingstijden van Customer Care zijn ingegaan. Eventuele extra werktijd voor 1 mei 2022 wordt niet gecompenseerd. Voor de periode van 1 mei 2022 tot 1 januari 2024 krijg je met terugwerkende kracht eenmalig 32 uur extra verlofuren (naar rato van je arbeidsduur (uitgaande van 36 uur per week) en lengte dienstverband).

 

Compensatie vanaf 1 januari 2024

Vanaf 1 januari 2024 krijg je 20 uur extra verlofuren per jaar (naar rato van je arbeidsduur (uitgaande van 36 uur per week) en lengte dienstverband). Je kunt dit verlofsaldo niet laten uitbetalen. Dit verlofsaldo komt te vervallen bij uitdiensttreding of een overstap naar een functie buiten Customer Care & Operations.

 

Voor wie?

De gemaakte afspraken gelden voor iedereen die vanaf 1 mei 2022 in roosters werkzaam was op het gebied van telefonie, chat en webcare binnen Customer Care & Operations. Dus ook voor uitzendkrachten. Medewerkers en uitzendkrachten die vanaf 12 februari 2024 niet meer bij de bank werkzaam zijn, kunnen het extra verlofsaldo niet opnemen en krijgen dat daarom uitbetaald.

Dag 1 - Een begin vol vertrouwen?

English below

“Begin vol vertrouwen” vertelde de banner in de hal van de Gustav Mahlerlaan ons toen we het kantoor binnenliepen voor de cao-onderhandelingen. De fantastische kwartaalcijfers en jaarcijfers die de bank vanochtend presenteerde onderstreepten dat we met vertrouwen aan de onderhandelingen konden beginnen. We zaten dus met goede zin en positieve verwachtingen aan tafel en klaar om samen met de bank constructief in gesprek te gaan.

De opening van de bank was positief omdat er door de bank goed geluisterd is bij het presenteren van de brieven. Namens de bank werd teruggegeven dat waardering en beloning de belangrijke thema’s zijn gedurende deze onderhandelingen.

Dat wat mooi begon, sloeg al snel om in een minder positieve stemming. Er werd een bod van 5% als verhoging gepresenteerd, waarbij een deel van de geboden 5% als structurele salarisverhoging met ingang van 1 juli beschikbaar komt en een deel van deze 5% beschikbaar komt als eindejaarsuitkering gekoppeld aan de individuele performance. In welke verhouding is nog niet duidelijk. Deze twee componenten zouden samen een gemiddelde, structurele verhoging van 5% betekenen. Bij dit loonbod werd aangegeven dat er beperkte ruimte was om additionele materiële onderwerpen (bijvoorbeeld internet-, thuiswerkvergoeding, 80-90-100 regeling et cetera) te bespreken. 

Door de bonden is vervolgens om een schorsing gevraagd om te overleggen over het bod. Al snel was duidelijk dat het beeld bij alle bonden gelijk was. Het bod voldeed niet aan de verwachtingen. Na de schorsing hebben wij vanuit Our NEXT Move namens de bonden toelichting gegeven op het feit dat we het bod als start van de onderhandelingen onvoldoende vonden.

De bank heeft zich hierop teruggetrokken om het bod te heroverwegen en is na de lunch met een verbeterd bod gekomen. Het bod van 5% bleef staan met de handreiking dat er ruimte was om ook over andere materiële componenten in gesprek te gaan.

Ondanks dat alle partijen de wens hebben om constructief met elkaar in gesprek te zijn en te blijven, is vandaag gebleken dat er te weinig grond was om door te praten en is de vergadering gestaakt. Het volgende overleg staat gepland op 4 maart. Tot die tijd ligt het proces stil. Wij hopen jullie na 4 maart een update te kunnen geven dat dit stroeve begin een vervolg vol vertrouwen gekregen heeft.

Day 1 - a beginning with confidence?

“A beginning with confidence" proclaimed the banner in the Gustav Mahlerlaan lobby as we entered the office for the "Collective Labour Agreement (CLA) negotiations. The fantastic quarterly and annual figures presented by the bank this morning underscored that we could approach the negotiations with confidence. So, with a positive outlook and high expectations, we sat at the table, ready to engage in constructive discussions with the bank.

The bank's opening was positive, as they listened carefully during the presentation of the letters. The bank expressed that appreciation and compensation are crucial themes during these negotiations.

However, what began beautifully quickly turned into a less positive atmosphere. A 5% increase was presented as an offer, with a portion of the offered 5% becoming a structural salary increase starting from July 1st, and another part of this 5% being allocated as a year-end bonus linked to individual performance. The exact proportion was not clear yet. These two components together would constitute an average, structural increase of 5%. Along with this wage proposal, it was mentioned that there was limited room to discuss additional material subjects (such as internet allowance, telecommuting compensation, 80-90-100 arrangement, etc.).

Subsequently, the unions requested a suspension to discuss the offer. It quickly became apparent that the sentiment was the same among all unions: the offer did not meet expectations. After the suspension, on behalf of all unions, Our NEXT Move provided an explanation that we found the offer insufficient as a starting point for negotiations.

The bank then withdrew to reconsider the offer and came back after lunch with an improved proposal. The 5% offer remained, with the concession that there was room to discuss other material components as well.

Despite the shared desire of all parties to engage in and maintain constructive dialogue, today revealed that there was not enough common ground to continue the discussion, leading to the adjournment of the meeting. The next meeting is scheduled for March 4th. Until then, the process is on hold. We hope to provide you with an update after March 4th, indicating that this challenging start has evolved into a continuation with confidence.

Compensatie voor collega’s van Customer Care

De afgelopen maanden zijn de bonden en de bank in onderhandeling geweest om tot een compensatie te komen voor collega’s die werkzaam zijn bij Customer Care. Dit naar aanleiding van de uitspraak van het gerechtshof in Den Haag in de zaak Teleperformance.

Waarom compensatie?
Zoals bekend kom het voor dat aan het einde van het werkrooster nog klanten in de wachtrij staan die nog telefonisch te woord moeten worden gestaan. Gevolg is dat medewerkers en uitzendkrachten in het contactcenter op incidentele basis na het einde van hun werkrooster nog één of meer telefoongesprekken afronden. Op dit moment is het niet mogelijk om dit te compenseren met vrije tijd. Naar aanleiding van de uitspraak zijn er gesprekken met de bank gevoerd om de tijd aan het eind van de dag maar ook het opstarten aan het begin van de dag te compenseren

Wat zijn we met de bank overeengekomen?
Met de bank is overeengekomen dat er een tijd-voor-tijd regeling komt ter compensatie. De regeling gaat over de periode 1 mei 2022 tot en met 1 januari 2024. Medewerkers en uitzendkrachten krijgen eenmalig een extra verlofsaldo ter grootte van 32 uur, naar rato op basis van een voltijds arbeidsomvang (36 uur per week) en naar rato van de lengte van het dienstverband c.q. de inleenopdracht gedurende deze periode. Mocht de medewerker al uit dienst zijn, dan wordt het verlofsaldo alsnog bruto uitbetaald.

Vanaf 1 januari 2024 krijgen medewerkers en uitzendkrachten per kalenderjaar een extra verlofsaldo ter grootte van 20 uur, naar rato op basis van een voltijds arbeidsomvang (36 uur per week) en naar rato van de lengte van het dienstverband c.q. de inleenopdracht. Daarvoor wordt de verlofpool in NICE IEX met het extra verlofsaldo opgehoogd.

 

Q&A sessies
Op donderdag 1 februari om 13.30 uur en op dinsdag 6 februari om 17.30 uur organiseren we een 30 minuten durende Q&A sessie waarin een korte toelichting geven op de voorgestelde compensatie en is er ruimte om vragen te stellen. Aanmelden voor één van deze sessie kan via deze dit aanmeldformulier: link.

Voor wie?
Wij zijn positief over dit bod van de bank maar het is uiteraard aan de leden van Our NEXT Move om daar over te stemmen. Wij vragen alleen de collega’s die in het contactcenter werkzaam zijn of werkzaam geweest zijn om aan te geven of ze instemmen met dit aanbod. Je kunt dit doen door gebruik te maken van het stemmingsformulier om je stem te laten horen. Omdat het hier gaat om de collega’s die werkzaam zijn bij Customer Care is de stemming niet anoniem. Je kunt stemmen tot vrijdag 9 februari 18:00 uur. Het is aan jullie!

 

Our NEXT Move, voor én door leden!
Om te stemmen of om één van de Q&A sessies bij te wonen moet je lid zijn van Our NEXT Move. Wil je nu je stem laten horen over dit voorstel maar ben je nog geen lid? Geen probleem, lid worden kan voor slechts 2 euro per jaar: www.ournextmove.nl/word-lid