Voorstelbrief voor komende CAO onderhandelingen

Inmiddels is het anderhalf jaar geleden dat we om de tafel zaten en afspraken met elkaar hebben gemaakt over arbeidsvoorwaarden, vastgelegd in de cao. Achteraf is gebleken dat veel collega’s en leden minder tevreden waren over het behaalde resultaat. Deels doordat we ingehaald zijn door de tijd, de aanhoudende hoge inflatie en door de onderhandelingsresultaten bij andere partijen in de financiële sector. De communicatie vanuit de bank heeft hierbij ook een rol gespeeld, daardoor voelden en voelen veel collega’s zich niet gezien en gewaardeerd.

Our NEXT Move gaat graag constructief met de bank in gesprek over de huidige uitdagingen waar we samen mee te maken hebben, bank, medewerkers en de maatschappij.

De onderhandelingen starten we graag met een verkenning en antwoorden van de bank op onderstaande vragen en, waar van toepassing, welke acties er op deze onderwerpen ondernomen zijn:

  • Wat is de lange-termijn visie en strategie van de bank op het gebied van beloning en waardering van haar medewerkers? 

  • Wat is de visie van de bank op het gebied van HR om medewerkers te behouden voor de bank en groeiperspectief te bieden?

  • ·   Wat is de visie van de bank op hybride werken?

 

De wereld blijft in beweging, maar onze ambitie is onveranderd. Namens zo’n 4000 leden streven wij naar moderne en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden die passen bij de huidige tijd én bij de veranderende behoefte van alle generaties, voor collega's die zich iedere dag met passie, kennis en betrokkenheid inzetten voor ABN AMRO en haar klanten.

Onze belangen
In afstemming met onze leden hebben wij gekeken welke onderdelen van onze cao en sociaal plan goed functioneren en welke onderdelen voor verbetering of aanpassing in aanmerking komen. Als vertrekpunt voor de gesprekken voor een nieuwe cao en Sociaal Plan voor de periode na 1 juli 2024, hieronder onze prioriteiten op een rij:

1.      Loon

a.       Passende loongroei
Voor een gezond en stabiel bedrijf als ABN AMRO zijn medewerkers van essentieel belang, daarom is een jaarlijkse (autonome) loongroei belangrijk die passend is bij de huidige economische omstandigheden (koopkrachtbehoud). Een loongroei waarbij medewerkers zich gewaardeerd voelen. Voor onze leden is een passende loongroei het belangrijkste onderwerp van deze cao-onderhandelingen. Wij zetten dan ook in op een onderhandelresultaat dat recht doet aan de inzet van medewerkers van ABN AMRO.

Noot: Wij merken in de voorbije jaren dat het praktijk is geworden afgesproken loonstijging uit de cao niet (standaard) door te berekenen in het totale budget voor loonkosten van de bank. Hierdoor zorgt loongroei de facto voor generieke daling in arbeidsplaatsen. Dit kan niet de bedoeling zijn van afspraken in de cao. Loongroei en reductie moeten geen communicerende vaten zijn.

b.       Herziening van het systeem voor performance management
Afgelopen jaar heeft een verduidelijking van de regels van de zogeheten 0-7% regeling plaats gevonden. Uit ontvangen feedback is duidelijk geworden dat de aanpassing niet geleid heeft tot verbetering van de regeling en zelfs voor aanhoudende frustratie zorgt. De intentie achter de regeling steunen wij, maar de invulling en implementatie is in onze ogen, ondanks optimalisaties, onvoldoende. Wij zijn daarom tot de conclusie gekomen dat de regeling toe is aan vervanging. In een nieuwe regeling zien we graag naast ontwikkeling de beloning voor de geleverde prestaties en de mogelijkheid tot eenmalige beloning als blijk van waardering voor bijzondere prestaties, ongeacht de positie in de schaal terugkomen. Wij leveren hieraan graag een actieve bijdrage door middel van capaciteit uit onze achterban, zodat een nieuwe regeling met ingang van de nieuwe cao geïmplementeerd wordt.

 c.       Doorbetaling bij ziekte
Het is ons opgevallen dat wij in tegenstelling tot andere grootbanken een sobere regeling hebben bij doorbetaling in geval van ziekte. Ons voorstel is om de doorbetaling van 100% bij ziekte van 6 maanden naar 12 maanden te verlengen. We willen voorkomen dat medewerkers een financiële druk voelen om (te vroeg) te re-integreren.

 2.       Future fit

We willen een aantrekkelijke werkgever zijn voor iedereen ongeacht de levensfase. De behoeften en wensen van onze collega’s en leden zijn uiteenlopend. Daarom willen we beschikbare regelingen toegankelijker, eenvoudiger, flexibeler en transparanter maken. Sommige vergoedingen zijn al geruime tijd niet meer geïndexeerd en daardoor niet toereikend (bijvoorbeeld Bring Your Own vergoeding voor een telefoon). Ook worden nieuwe regelingen niet altijd gezien als een verbetering (bijvoorbeeld de onlinesportklassen ten opzichte van de vergoeding van de sportschool of de mogelijkheid om op kantoor te sporten). Daarom stellen wij voor om het cafetariamodel te introduceren als onderdeel van de cao.

Het cafetariamodel biedt een innovatieve en inclusieve benadering waarmee medewerkers hun Benefit Budget op een fiscaal vriendelijke wijze besteden aan zaken die het beste passen bij hun persoonlijke situatie en levensfase.

 

We vragen ons ook af of het concept vakantiedagen nog past bij de huidige tijd. In onze ogen is deze vraag alleen maar actueler geworden door het thuiswerken en de mate waarin werk en privé in elkaar overlopen. Indien deze visie wordt gedeeld zijn wij uiteraard bereid in gesprek te gaan over gerichte experimenten binnen de bank.

 

Tijdens de onderhandelingen onderzoeken we graag concrete mogelijkheden over de implementatie van het cafetariamodel, zodat het optimaal aansluit bij de specifieke behoeften van de medewerkers en de duurzame strategie van de bank. Uiteraard binnen de kaders van de fiscale mogelijkheden.

3.       Een goed Sociaal Plan voor de periode 2025 - 2028
ABN AMRO heeft een aanscherping van haar strategie aangekondigd tot 2028. Er is aangegeven dat er gedurende deze hele periode impact op organisatie en/of personeelsbestand zal zijn, al dan niet door natuurlijk verloop, duurzame inzetbaarheid, up- en re-skilling of reorganisaties. Wij streven naar duidelijkheid en eerlijkheid voor alle collega’s die door deze veranderingen worden geraakt. We stellen voor een looptijd tot 2028 waarin afspraken rondom een goed sociaal plan voor bank en medewerkers worden gemaakt.

4.       Hybide werken

Wij zouden de huidige regeling om thuis een wettelijke ARBO werkplek te creëren flexibeler willen maken. We denken hierbij aan een ruimer assortiment én een persoonlijk budget om beter passende oplossingen te regelen of bestaande werkplekken te vervangen. Evaluatie van de huidige vervoersregelingen is nodig, denk hierbij aan de lease-regeling.

Door kantoorsluitingen voldoet de huidige maximale km-vergoeding woon-werk (tot 40 km) niet meer. Collega’s moeten veelal verder reizen om naar een kantoor te komen. Daarnaast zijn er minder vervoersbewegingen door het hybride werken. Graag zouden wij het maximum van 40 km woon-werk laten vervallen en de daadwerkelijke woon-werk km vergoeden op basis van de fiscaal maximale vergoeding.

 

5.       Versterken van individuele arbeidsmobiliteit en persoonlijke ontwikkeling
Het toekomstig succes van ABN AMRO is afhankelijk van de mate waarin haar medewerkers zich kunnen ontwikkelen in nieuwe technologieën, werkwijzen en veranderende klantbehoeften. De bank geeft dit ook aan in haar aangescherpte strategie en spreekt over re-skilling. Om deze reden zijn de mogelijkheden op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en het versterken van arbeidsmobiliteit belangrijke prioriteiten voor de leden van Our NEXT Move waar wij graag specifiek met de bank over in gesprek willen gaan. Ook bespreken we graag de mogelijk voor collega’s om aan het eind van hun carrière een stapje terug te doen in tijd of verantwoordelijkheid. Wij denken hierbij aan bijvoorbeeld aan een 80/90/100 regeling (80% tijd, 90% loon, 100% pensioen).

Bovenstaande voorstellen zijn niet limitatief. Wij behouden ons het recht voor om tijdens de onderhandelingen nog niet genoemde, aanvullende en/of gewijzigde voorstellen te presenteren.

Onze werkwijze
Our NEXT Move heeft maar één agenda; die van onze collega’s binnen ABN AMRO. Wij zijn daarmee volledig onafhankelijk en richten ons voor 100% op de situatie bij ABN AMRO. Wij betrekken onze leden doorlopend en transparant bij de onderhandeling. Wij stemmen onze standpunten vooraf af en vragen tussentijds en aan het einde hun mening over het door ons behaalde resultaat. De mening van onze collega’s is daarmee altijd leidend voor onze positie aan de onderhandelingstafel.

 

De genoemde thema’s en gespreksonderwerpen zijn wat ons betreft een startpunt van een constructieve dialoog om te komen tot oplossingen die ABN AMRO verder helpen richting een succesvolle toekomst, namens alle collega’s die lid zijn van Our NEXT Move!