Algemene ledenvergadering; nieuw bestuur!

Afgelopen maandag vond onze eerste algemene ledenvergadering plaats. Voor ons (Tom en Bas) een bijzonder moment om dat hiermee ook een einde komt aan een periode waarin we Our NEXT Move zijn gestart en samen met jullie groot hebben gemaakt.

Met trots en plezier kijken we terug op de afgelopen 4 jaar waarin we via vele blogs, vlogs, onderhandelingsdagen (en nachten) en gesprekken met jullie zijn gegroeid van 0 naar ruim 4.000 leden. We zijn trots op wat we hebben geleerd en op de resultaten die we hebben geboekt. Van een meer passende pensioenregeling, ruimer partnerverlof, meer vakantiedagen, B4B-days tot inclusieve feestdagen, een betrouwbaar sociaal plan en een passende loonontwikkeling voor de komende jaren. We hebben het met veel plezier gedaan en zijn dankbaar voor de vele steunbetuigingen en de waardering die we de afgelopen jaren van jullie hebben gekregen. Dank daarvoor!

De algemene ledenvergadering
De afgelopen maanden hebben we, samen met een aantal leden, gewerkt aan een professionalsering van Our NEXT Move. Aan een stevige organisatie die past bij de verantwoordelijkheid die we inmiddels hebben. Tijdens de Algemene Ledenvergadering leggen we een aantal van deze wijzigingen ter goedkeuring voor aan jullie, aan onze leden. Op basis van de agenda hebben we vooraf al waardevolle tips en feedback ontvangen en tijdens de vergadering zijn bijna 400 leden aanwezig. Na een korte introductie beginnen we aan de belangrijkste onderwerpen.

Goedkeuring Huishoudelijk regelement
Met 99% stemmen vóór wordt het nieuwe huishoudelijk regelement aangenomen. Dit regelement is een aanvulling op onze statuten en regelt onder andere onze nieuwe organisatiestructuur, de benoeming van een nieuw bestuur en het mandaat van onze leden. Via de link onderaan vinden jullie de link naar dit regelement en andere formele stukken (alleen via Teams).

Voordracht van een nieuw bestuur
De afgelopen week hebben wij gesprekken gevoerd met drie kandidaat-teams die zich na onze oproep hebben gemeld om het bestuur van Our NEXT Move over te nemen. Met trots en overtuiging dragen wij het onderstaande team voor als nieuw bestuur van Our NEXT Move.

  • Irene Curiel-van Dijk* (Voorzitter)

  • Michiel Reedijk* (Secretaris)

  • Ralph Wessels* (Penningmeester en vaste onderhandelaar)

  • Nadine Ballangée (2e onderhandelaar; domein pensioen)

  • Hendrik Kappe (2e onderhandelaar; domein cao & sociaal plan)

In onze ogen is dit een complementair team waarbinnen alle benodigde competenties aanwezig zijn bij één of meerdere teamleden; zowel de benodigde inhoudelijke kennis, bestuurlijke ervaring, communicatie-expertise als een goede kijk op onze rol en onderhandelingspositie vinden wij terug in dit team. De bestuursleden werken langere tijd en binnen diverse onderdelen binnen de bank en hebben gezamenlijk een stevig netwerk binnen de bank. Daarmee hebben ze in onze ogen gezamenlijk voldoende wortels binnen het bedrijf om te begrijpen wat er speelt en om het geluid van onze leden goed over te brengen in onderhandelingen over cao, sociaal plan en pensioen. Het team heeft besloten om als vijftal samen en op basis van gelijkwaardigheid deze uitdaging aan te gaan. Tenslotte hebben wij gemerkt dat dit team de belangrijkste kernwaarde van Our NEXT Move “voor collega’s, door collega’s” uitstekend begrijpt en toe kan passen. De stem van de leden is voor hen doorslaggevend in ons standpunt richting ABN AMRO.

Na een korte toelichting namens het team door Irene stemt 98% van de aanwezig leden vóór wordt dit nieuwe bestuur. Wij zijn enorm blij met dit enorme mandaat voor hen om aan de slag te gaan om ons werk de komende jaren voort te zetten en danken de vergadering voor deze overweldigende steun! We feliciteren Irene, Michiel, Ralph, Nadine en Hendrik met hun benoeming!

Financiële verantwoording
Ook financieel staat onze vereniging er goed voor. De contributies van de laatste jaren en de jaarlijkse bijdrage vanuit de bank hebben gezorgd voor een gezonde cash-positie. De kosten (o.a. voor de website en advies) zijn beperkt gebleven. Hierdoor is er de komende jaren voldoende ruimte om eventueel externe expertise in te huren en om onze onafhankelijke positie ten opzichte van ABN AMRO te bewaren.

Hoe nu verder?
Het nieuwe bestuur zal vanaf 1 februari a.s. onze verantwoordelijkheden overnemen. Wij (Bas en Tom) blijven in een nieuwe Raad van Advies betrokken om het nieuwe bestuur te ondersteunen en onze opgedane kennis en ervaring optimaal over te dragen. De komende weken ronden wij de afwikkeling van de recente cao onderhandelingen af. De afspraken worden onder andere vastgelegd in een nieuw document voor collega’s. Voor komend jaar verwachten wij dat de gesprekken over onze pensioenregeling voor na 2025 starten. Dit zal het eerste moment zijn waarop het nieuwe bestuur echt aan de bak moet. Het nieuwe team houdt jullie vanaf nu op de hoogte van deze, en andere, ontwikkelingen.

Voor ons is dit onze laatste blog! Wij willen jullie nogmaals onwijs bedanken voor jullie steun, lieve berichten, tips en feedback in de afgelopen jaren. Het was een mooie reis die we nooit zullen vergeten!

Hartelijke groet,
Bas en Tom

Link naar huishoudelijk regelement en andere formele stukken van Our NEXT Move (alleen via Teams, anders op aanvraag) Formele stukken vereniging