Dag 4 en 5 - de kers op de appelmoes of op de taart?

- English below -
De afgelopen twee dagen onderhandelen we bij het Van der Valk hotel in Breukelen. De hoop is dat we flinke stappen kunnen zetten in de onderhandelingen over een nieuwe cao en sociaal plan. Hoewel het mooie zonnige dagen zijn, zien we er ook een beetje tegenop. Het proces van onderhandelen lijkt een moeizaam en langdurig ritueel. We hopen dat we de komende dagen wat efficiënter en doelgerichter met elkaar aan de slag kunnen. Wij zijn daar in ieder geval klaar voor!

De bank start met een reactie op de voorstellen die gedaan zijn tijdens de eerdere bijeenkomsten en benoemd dat er sprake is van goede en moderne arbeidsvoorwaarden. Daar herkennen wij ons ook in. Maar dat wil niet zeggen dat we kritisch moeten blijven kijken hoe we deze ook aantrekkelijk en toekomstbestendig houden.

Gedurende de twee dagen volgen overleggen en diverse schorsingen elkaar op. Het is belangrijk om goed samen te werken met de andere vakbonden en daarom schuiven we regelmatig aan bij overleg tussen de bonden onderling en zoeken we elkaar op. Tot laat in de avond praten we formeel en informeel door met de bank en de bonden. Goed om op die manier af te tasten waar zorgen en pijnpunten liggen. Na het veelal uitwisselen van standpunten gedurende de eerste dag gaan we helaas nog niet met een optimistisch gevoel naar bed.  

Gedurende de twee dagen bespreken we veel onderwerpen uit de cao. Van minimumloon, tot de 80/90/100 regeling en de RVU voor oudere collega’s. Van de leasevergoeding tot banking-for-better-days, klimaatbudget en thuiswerk voorzieningen. Eigenlijk teveel om inhoudelijk in deze blog te benoemen. De hoofdmoot is dat de bank op veel van deze onderwerpen vast wil houden aan de bestaande regelingen. Op deze onderwerpen komen we later nog een keer inhoudelijk terug. Bij een aantal onderwerpen staan we langer stil, dit zijn ook de onderwerpen die jullie vooraf ons mee hebben gegeven: 

Doorbetaling loon bij ziekte
Er is vooruitgang geboekt op doorbetaling van loon bij ziekte. Als je nu ziek wordt, gaat je loon na 6 maanden naar 80%. Ons voorstel is om dat pas na 12 maanden te doen. De bank lijkt open te staan voor de door Our NEXT Move voorgestelde aanpassing. Maar gezien het feit dat dit een gevoelig en ingewikkeld onderwerp is en niet alle details al besproken zijn, zullen we jullie hier later over informeren. 

Vervoerskosten
De bank heeft een voorstel gedaan om te komen tot een pay per use systeem met de volgende uitgangspunten:

  • Introductie van de mobiliteitskaart voor alle medewerkers waarmee de OV jaarkaart komt te vervallen. 

  • Met deze mobiliteitskaart kies je zelf welk type vervoer je gebruikt. Ook combinaties van vergoedingen zijn mogelijk, dus bijvoorbeeld deels met de auto en deels met de trein. Deze kaart mag ook door iedereen gebruikt worden om privé mee te reizen. 

  • Verlagen van kilometervergoeding voor benzine en diesel auto’s van 22 cent naar 20 cent

  • Verhogen van kilometervergoeding voor hybride en elektrische auto’s van 22 cent naar 23 cent

  • Introductie van een kilometervergoeding van 26 cent (waarvan 23 cent netto) voor reizen met (elektrische) fiets

  • Handhaven van een maximale vergoeding van 40 km

Wij doen, in samenspraak met de andere bonden, een tegenvoorstel waarbij de nadruk ligt op eenvoud, duurzaamheid en flexibiliteit. De aanschaf van een elektrische auto is niet voor alle collega’s betaalbaar en we vinden het voorstel van de bank daarom begrijpelijk, maar niet inclusief. Ook de duurzame keuze om met de fiets te komen, mag wat ons betreft steviger worden gestimuleerd. 

  • De fiscaal maximale vergoeding van 23 cent per kilometer ongeacht het soort auto dat je rijdt

  • Als je reist per fiets of gaat lopen dan krijgt je 40 cent per kilometer

  • Handhaven van een maximale vergoeding van 40 km om duurzame vervoerskeuzes te stimuleren

De bank doet hierop een tegenbod bestaande uit 22 cent per gereden kilometer en 30 cent voor fiets en voetgangers tot een maximale vergoeding voor 40 km. We maken grote stappen op dit onderwerp en hopen een volgende gespreksronde tot overeenstemming te komen.

Bijzondere verlofvormen
Denk hierbij aan verlof voor een transitie, verlof voor kinderen in een samengesteld gezin en adoptieverlof. Wij, de bank en de andere bonden kunnen elkaar op dit onderwerp goed vinden. Het uitgangspunt is dat er een inclusieve verlofregeling komt waar iedereen, ongeacht reden. Dit betekent wel dat er aanpassingen nodig zijn in de cao. Deze werken we in de komende gesprekken verder uit.

Sociaal Plan
Het sociaal plan is kort aan bod geweest waarbij de bank, tot onze verrassing, toch de factor van de transitievergoeding van 2.3 naar 1.8 wil verlagen. Ook de twee extra maandsalarissen komen te vervallen. Tevens wil de bank de bestaande regeling bij wijziging van de standplaats stopzetten. Wij hebben dit voorstel van de bank aangehoord, maar niet inhoudelijk niet behandeld of gereageerd. Ons standpunt is dat we het sociaal plan ongewijzigd voort willen zetten, zoals ook genoemd in onze brief.  

Beloning en waardering
Aan het einde van de tweede dag doet de bank een in hun ogen verbeterd bod voor loon en waardering. De bank stelt het volgende voor op basis van een looptijd van 1 jaar:

  • Een collectieve loonsverhoging voor alle collega’s van 4,5% per 1 juli 2024

  • Een vaste jaarlijkse verhoging voor collega’s die ruimte hebben in hun loonschaal van 2%

  • Een jaarlijkse individuele waarderingspremie voor alle collega’s (inclusief eindeschalers) bij onvoldoende presteren 0% en bij voldoende functioneren van 2,5% bij functioneren volgens verwachting, 5% bij functioneren boven verwachting 

Wij geven, mede namens de andere bonden, aan dat de voorgestelde structuur bespreekbaar is, maar dat er nog geen akkoord is over de percentages. Wij vinden met name de collectieve verhoging te laag.

Met de plannen voor de waarderingspremie zijn we wel blij. Dit is in lijn met onze voorstellen om de 0-7% regeling te vervallen en een oplossing komt voor de collega’s die aan het einde van hun schaal zitten. Wij zullen nog  een voorstel uitwerken voor de spelregels voor het toekennen van de waarderingspremie. Want de regeling moet deze keer wel goed uitgewerkt en geïmplementeerd worden. Hierover praten we later door. Daarnaast zijn de percentages nog te laag en zelfs een kleine achteruitgang ten opzichte van de huidige 0-7% regeling. 

Kers op de taart of kers op de appelmoes?
Hoewel er veel onderwerpen zijn besproken, overheerst bij ons toch sterk een gevoel van teleurstelling. Onderaan de streep is er weinig vooruitgang geboekt of liggen er onvoldoende concrete voorstellen. Er ligt een licht verbeterd loonbod, maar deze doet in onze ogen nog geen recht aan de economische situatie en de verwachtingen van onze leden. De bank zal echt eerst met een beter bod moeten komen waarover we verder kunnen praten. Met name door dit punt wordt de sfeer aan tafel aan het einde van de dag slechter en worden de gesprekken beëindigd.  

Hoe nu verder? 
Helaas hebben de afgelopen dagen veel energie gekost, maar wat ons betreft onvoldoende opgeleverd. Ondanks onze teleurstelling blijven wij een constructieve gesprekspartner. Volgende week woensdag schuiven wij daarom weer aan bij een volgende onderhandelingsdag. De bank heeft ons gevraagd met tegenbod te komen voor loon en waardering. Maar eerst laten we alles even bezinken en gaan we  hier nog eens een goed nachtje over slapen. 

Jouw mening is leidend
Onze leden bepalen ons standpunt aan tafel! We begrijpen dat deze uitkomsten veel vragen oproepen. Morgen zullen we daarom een korte enquête uitsturen over de genoemde 5 onderwerpen. We willen graag een goed beeld krijgen van de mening van al onze leden, dus houd je mailbox goed in de gaten. We kunnen jullie input dan meenemen naar de volgende bijeenkomst komende woensdag.

Voor nu alvast fijne paasdagen gewenst!

Irene, Nadine en Hendrik

.


- English version -

Days 4 and 5 - the cherry on top of the applesauce or the cake?

Over the past two days, we have been negotiating at the Van der Valk hotel in Breukelen. The hope is that we can make significant progress in the negotiations for a new collective labor agreement (cao) and social plan. Although the days are beautiful and sunny, we are also feeling a bit apprehensive. The negotiating process seems like a difficult and lengthy ritual. We hope that in the coming days, we can work together more efficiently and purposefully. We are certainly ready for it!

The bank starts with a response to the proposals made during previous meetings and acknowledges that there are good and modern employment conditions. We recognize that as well. But that doesn't mean we shouldn't critically assess how to keep them attractive and future-proof.

Throughout the two days, meetings and various breaks follow one another. It is important to collaborate well with the other unions, so we regularly participate in discussions between the unions and seek each other out. We continue formal and informal discussions with the bank and the unions late into the evening. It's good to gauge where concerns and sticking points lie. After mostly exchanging viewpoints during the first day, unfortunately, we don't go to bed with an optimistic feeling.

During the two days, we discuss many topics from the collective labor agreement (cao). From minimum wage to the 80/90/100 arrangement and the RVU for older colleagues. From the lease allowance to banking-for-better-days, climate budget, and remote work facilities. Actually, too much to describe in detail in this blog. The main thing is that the bank wants to stick to existing arrangements on many of these topics. We'll revisit these topics in more detail later. We spend more time on a few topics, which are also the ones you gave us beforehand:

Sick pay
Progress has been made on sick pay. Currently, if you get sick, your pay drops to 80% after 6 months. Our proposal is to do this after 12 months. The bank seems open to the adjustment proposed by Our NEXT Move. But since this is a sensitive and complicated issue, and not all details have been discussed, we will inform you later.

Transportation costs
The bank has proposed moving to a pay-per-use system with the following principles:

  • Introduction of a mobility card for all employees, replacing the annual public transport pass.

  • With this mobility card, you choose the type of transport you use. Combinations of reimbursements are also possible, for example, partly by car and partly by train. This card can also be used by everyone for private travel.

  • Reducing the mileage reimbursement for gasoline and diesel cars from 22 cents to 20 cents.

  • Increasing the mileage reimbursement for hybrid and electric cars from 22 cents to 23 cents.

  • Introduction of a mileage reimbursement of 26 cents (of which 23 cents net) for (electric) bike travel.

  • Maintaining a maximum reimbursement of 40 km.


In consultation with the other unions, we make a counterproposal focusing on simplicity, sustainability, and flexibility. Not all colleagues can afford to buy an electric car, so we find the bank's proposal understandable but not inclusive. We also believe that the sustainable choice to cycle to work should be more strongly encouraged.

  • A flat maximum reimbursement of 23 cents per kilometer regardless of the type of car you drive.

  • If you travel by bike or walk, you receive 40 cents per kilometer.

  • Maintaining a maximum reimbursement of 40 km to encourage sustainable transportation choices.

The bank counters with 22 cents per kilometer driven and 30 cents for cyclists and pedestrians, up to a maximum reimbursement for 40 km. We make significant progress on this issue and hope to reach an agreement in the next round of discussions.

Special leave types
Think of leave for a transition, leave for children in blended families, and adoption leave. We, the bank, and the other unions can find common ground on this issue. The principle is to have an inclusive leave scheme where everyone, regardless of the reason, can benefit. This does mean that adjustments are needed in the collective labor agreement (cao). We will further develop these in the upcoming discussions.

Social Plan
The social plan has been briefly discussed, and to our surprise, the bank wants to reduce the factor of the severance payment from 2.3 to 1.8. The two extra months' salaries will also be eliminated. Additionally, the bank wants to terminate the existing arrangement when changing the place of work. We have heard this proposal from the bank but have not addressed it or responded to it substantively. Our position is that we want to continue the social plan unchanged, as stated in our letter.

Compensation and appreciation
At the end of the second day, the bank makes an improved offer for pay and appreciation in their view. The bank proposes the following based on a term of 1 year:

  • A collective wage increase for all colleagues of 4.5% as of July 1, 2024.

  • A fixed annual increase for colleagues with room in their salary scale of 2%.

  • An annual individual appreciation bonus for all colleagues (including final scale) of 0% for insufficient performance, 2.5% for satisfactory performance, and 5% for performance above expectations.

We, on behalf of the other unions, indicate that the proposed structure is open for discussion, but there is no agreement on the percentages yet. We particularly find the collective increase too low. 

We are happy with the plans for the appreciation bonus. This is in line with our proposals to eliminate the 0-7% arrangement and provide a solution for colleagues at the end of their scale. We will develop a proposal for the rules for awarding the appreciation bonus. Because this time, the scheme must be well elaborated and implemented. We will discuss this further later. In addition, the percentages are still too low and even a slight decline compared to the current 0-7% arrangement.

Cherry on the cake or cherry on the applesauce?
Although many topics have been discussed, we feel strongly disappointed. At the bottom line, there has been little progress or insufficient concrete proposals. There is a slightly improved wage offer, but in our view, it does not do justice to the economic situation and the expectations of our members. The bank really needs to come up with a better offer before we can continue talking. Especially due to this point, the atmosphere at the table worsens at the end of the day, and the discussions are terminated.

What's next?
Unfortunately, the past few days have taken a lot of energy but, in our opinion, have not yielded enough. Despite our disappointment, we remain a constructive negotiating partner. Therefore, next Wednesday, we will again join another negotiation day. The bank has asked us to come up with a counteroffer for pay and appreciation. But first, we'll let everything sink in and sleep on it for a night.

Your opinion is decisive
Our members determine our position at the table! We understand that these outcomes raise many questions. Therefore, tomorrow we will send out a short survey on the mentioned 5 topics. We would like to get a good understanding of the opinions of all our members, so keep an eye on your mailbox. We can then take your input to the next meeting next Wednesday.

For now, we wish you a happy Easter!

Irene, Nadine, and Hendrik